دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری؛

سال آینده افزایش ظرفیت پزشکی نخواهیم داشت/ نبود تجهیزات کافی مانع اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود  

سال آینده افزایش ظرفیت پزشکی نخواهیم داشت  نبود تجهیزات کافی مانع اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود  
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با وجود زیرساخت‌های فعلی از سال آینده نمی‌توانیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون افزایش ظرفیت پزشکی را اجرایی کنیم.  
کد خبر : 895148

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۷ بهمن ۱۴۰۲) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه فجر در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن شهادت امام موسی کاظم (ع) اظهار کرد: پس از ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف از جمله سلامت و بهداشت افتخارات بزرگی کسب کرده ایم.

وی افزود: معاونت آموزشی بزرگترین معاونت وزارت بهداشت است و بیش از ۲۰ مدیریت در این حوزه مستقر هستند و بیش از ۵۰ درصد مراجعان به وزارت بهداشت با بخش آموزشی سروکار دارند‌. 

تحصیل بیش از ۸ هزار دانشجوی پزشکی از ۵۰ کشور جهان در ایران 

 

باقری فرد تصریح کرد: قبل از انقلاب پزشکان از کشورهای پاکستان، فیلیپین، اندونزی و ... به ایران مراجعه می کردند، اما امروزه آموزش پزشکی ایران به حدی ارتقا یافته است که ۸ هزار دانشجوی پزشکی از ۵۰ کشور جهان در ایران تحصیل می کنند. 

تمام رشته های پزشکی در ایران موجود هستند 

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: ۱۵۰ رشته تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپ در ایران داریم و تقریبا هیچ رشته پزشکی در ایران موجود نیست که آن را دارا نباشیم‌. 

باقری فرد با بیان اینکه کمیت و کیفیت به تنهایی در آموزش پزشکی مطرح نیست، تاکید کرد: تعداد رشته ها افزایش یافته و هم اکنون ۴۰۰ رشته محل داریم و همه رشته ها باید به صورت یکسان رشد متوازن داشته باشند. 

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی توانیم دانشجوی پزشکی جذب کنیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: طبق مصوبه وزارت بهداشت قرار بود ۴ هزار مازاد بر ظرفیت قبلی دانشجوی پزشکی دریافت کنیم که ۴ هزار و ۸۰۰ نفر پذیرش کردیم، اما متاسفانه آموزش در دانشگاه ها وضعیت مطلوبی ندارد؛ چرا که اعتبارات و تجهیزات کافی را نداریم و وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام کرد که دیگر نمی توانیم دانشجو پذیرش کنیم. 

تا تجهیزات فراهم نشود افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی نخواهیم داشت 

وی بیان کرد: با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذی صلاح در حال رایزنی هستیم که اگر قرار است دانشجویی پذیرش کنیم در ابتدا تجهیزات فراهم شوند؛ چرا که دانشجوی پزشکی بدون تخت نمی تواند آموزش کافی ببیند. هم اکنون دارای ۲ شیفت مهر و بهمن هستیم و آیا با این وضعیت توان ۳ شیفت کردن را داریم؟ 

امکان افزایش ظرفیت پزشکی را نداریم 

باقری فرد گفت: توان و امکان افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی برای سال آینده را نداریم، برخی از دانشگاه ها پارکینگ و حیاط را به کلاس تبدیل کرده اند و این موضوع به کیفیت آموزش پزشکی ضربه وارد خواهد کرد و باید فکری به این حال کرد. 

کمبود ۳ و نیم تخت آموزش پزشکی به ازای هر یک عدد دانشجو

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: طبق مصوبه آموزشی باید به ازای هر ۱۰۰ دانشجو ۵۶۰ تخت آموزشی فراهم کنیم و با وجود اینکه هم اکنون به ۱۶۰ هزار عدد تخت در تمام دانشگاه های دولتی و خصوصی نیاز داریم، اما حدود ۹۰ هزار تخت موجود هستند و ۷۵ هزار دانشجوی پزشکی داریم که باید این وضعیت اصلاح شود؛ چرا که هر دانشجو به ۵ تخت آموزشی جهت تعلیم و تربیت احتیاج دارد و هم اکنون تعداد هر تخت برای هر دانشجو یک و نیم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته